بسیاری از علاقمندان رشته ی درمان ناباروری تصور می کنند ورودشان به این رشته کاری سخت و دشوار است. اما باید بگوییم آنقدرها هم که فکر می کنید سخت یا نشدنی نیست! در این مقاله از وبلاگ ساحل براتی می خواهیم راحت ترین روش های ورود به رشته ی درمان ناباروری بدون کنکور را توضیح دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

رشته ی درمان ناباروری

شاید برای شما این سوال پیش آید که رشته ی درمان ناباروری چیست؟ دانش آموختگان این رشته به آشنایی با ایمنولوژی و مراحل تکوین سیستم تولید مثل، فرایند باروری و تکامل جنین، همچنین علل و عوامل موثر بر ناباروری و راهکارهای اصلاح آن را مورد بررسی قرار می دهند. دانش آموختگان این رشته از ارکان تیم باروری و ناباروری شامل( متخصص زنان و زایمان، ارولوژیست، دکتری بیولوژی تولید مثل، جنین شناس، ژنتیسین، آندوکرینولوژیست، ایمونولوژیست و دکتری سلولی و مولکولی هستند. حال که دانستید رشته درمان ناباروری چیست در این مقاله می خواهیم راه های ورود به رشته دکتری درمان ناباروری را  توضیح دهیم تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

دکتری رشته ی درمان ناباروری بدون کنکور

سوال بسیاری از داوطلبان این است که آیا می توانیم بدون کنکور وارد رشته دکتری درمان ناباروری شویم؟ بله – شما می توانید بدون کنکور در رشته دکتری درمان ناباروی قبول شوید. برای قبولی در این رشته شما باید در مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی با گرایش ( زیست سلولی مولکولی و زیست شناسی جانوری ) فارق تحصیل شوید. و بهتر است بدانید برای فارق تحصیلی در این رشته ها می توانید علاوه بر دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی در دانشگاه های تاپ کشور بدون کنکور پذیرش شوید. در ادامه دانشگاه های تاپ کشور که رشته ی زیست سلول مولکولی  و زیست جانوری را بدون کنکور ارائه می دهند نام برده ایم.

لیست دانشگاه ها روزانه بدون کنکور رشته زیست جانوری

داوطلبان علاقمند به رشته دکتری درمان ناباروی باید بدانید یکی از راه های ورود به این رشته فارق تحصیل شدن در مقطع کارشناسی رشته زیست جانوری است. دانشگا های تاپ زیادی در کشور وجود دارد که رشته زیست جانوری در مقطع کارشناسی بدون کنکور پذیرش دارند.  برخی از این دانشگاه ها :

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه گنبد
  • دانشگاه سیستان بلوچستان
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه شهیدباهنر کرمان
  • دانشگاه شهید چمران اهواز

لیست دانشگاه ها روزانه بدون کنکور رشته زیست سلول مولکولی

دوستان عزیز همانطور که گفتیم شما می توانید علاوه بر فارق تحصیلی در رشته زیست جانوری در رشته زیست سلول مولکولی نیز برای قبولی رشته دکتری درمان ناباروری فارق تحصیل شوید. برخی از دانشگاه های تاپ کشور که رشته زیست سلول مولکولی در مقطع کارشناسی بدون کنکور پذیرش دارند:

  • دانشگاه سمنان 
  • دانشگاه کوثر بجنورد
  • دانشگاه زابل

برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی / پیام نور که بدون کنکور در رشته ی زیست سلول مولکولی پذیرش می کنند :

  • دانشگاه شهید اشرفی اصفهان
  • دانشگاه پیام نور مشهد
  • دانشگاه پیام نور فارس
  • دانشگاه نبی اکرم تبریز
  • دانشگاه پیام نور تهران
  • دانشگاه پیام نور کردستان
  • دانشگاه پیام نور کرمان
  • دانشگاه پیام نور هرمزگان
  •  و ….

آخرین رتبه قبولی زیست سلول و مولکولی در دانشگاه های سراسری

در این قسمت تصاویری از لیست قبولی کارنامه های داوطلبان در دانشگاه های روزانه با توجه به سهمیه و مناطق مختلف در رشته ی زیست سلولی و مولکولی مشاهده می کنید. برای دسترسی راحت تر شما هر منطقه و سهمیه را به صورت اسلایدی قرار داده ایم.

کارنامه قبولی رشته زیست سلول مولکولی (منطقه یک)

کارنامه قبولی رشته زیست سلول مولکولی (منطقه دو)

کارنامه قبولی رشته زیست سلول مولکولی (منطقه سه)

کارنامه قبولی رشته زیست سلول مولکولی (سهمیه داران)

رشته ی زیست سلول و مولکولی و جانوری با کنکور

داوطلبان عزیز توجه کنید شما علاوه بر اینکه می توانید بدون آزمون وارد رشته های زیست سلول و مولکولی و جانوری شوید می توانید در کنکور سراسری نیز شرکت کرده و بر اساس نتایج کنکورتان رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنید. برخی از دانشگاه های تاپ کشور در این رشته ها فقط بر اساس نتایج رتبه کنکور پذیرش دارند.

شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت

دوستان عزیز قدم بعدی برای ورود به رشته درمان ناباروری این است پس از گرفتن مدرک کارشناسی در یکی از گرایش های زیست سلول مولکولی و زیست جانوری باید در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنید. و بهتر است بدانید کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به دو دسته وزارت علوم و وزارت بهداشت تقسیم می شود. داوطلبان برای رسیدن به رشته ی دکتری درمان ناباروری باید در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کنید. در مقطع کارشناسی ارشد باید وارد رشته ی هماتولوژی یا خون شناسی شوید که بعداز آن به تحصیل در رشته درمان ناباروری نزدیک می شوید. در این قسمت لیست رشته های آزمون ارشد وزارت بهداشت با توجه به مدارک مورد پذیرش را می توانید مشاهده کنید. برای مشاهده لیست رشته ها از طریق لینک زیر اقدام کنید.

توجه :

هماتالوژی چیست ؟ این رشته ساختمان خونی و بیماری های خونی را بررسی می کند و همچنین به تشخیص و درمان بیماری های خونی می پردازد.

شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت

سوال اینجاست چگونه وارد رشته دکتری درمان ناباروری شوید؟ شما پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی هماتولوژی باید در آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت شرکت کرده و در گرایش بیولوژی تولید مثل مشغول به تحصیل شوید. رشته ی بیولوژی تولید مثل را می توانید در دانشگاه های تاپ کشور بخوانید. در ادامه تصویر برخی از دانشگاه ها را مشاهده می کنید.

دانشگاه ایران دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه ایران دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه-جهاد-دانشگاهی ابن-سینا
دانشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا
دانشگاه تربیت مدرس دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه تربیت مدرس دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه تبریز دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه تبریز دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه یزد دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه یزد دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه تهران دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه تهران دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه شهید بهشتی دکتری وزارت بهداشت
دانشگاه شهید بهشتی دکتری وزارت بهداشت

ظرفیت رشته بیولوژی تولید مثل در دانشگاه های تاپ کشور

داوطلبان عزیز برای اینکه از بین دانشگاه های ذکر شده یکی را برای تحصیل انتخاب کنید بهتراست از ظرفیت قبولی آن ها باخبر باشید. در این جدول ظرفیت دانشگاه های دولتی مقطع دکتری رشته ی بیولوژی تولید مثل را مشاهده می کنید.

ظرفیت دانشگاه های دکتری وزارت بهداشت - بیولوژی تولید مثل
ظرفیت دانشگاه های دکتری وزارت بهداشت - بیولوژی تولید مثل

وظیفه ی دکتر درمان ناباروری

دکتر بیولوژی تولید مثل چه وظایفی دارد؟ وظایف این دکتر می توان به درمان ناباروری – ارائه آموزش های لازم در مراکز ناباروری – ارائه مشاوره به زوج ها – ارائه مشاوره به بیمارستان جهت تولید مثل  اشاره کرد. در واقع کسانی که مدرک تخصصی دکتری بیولوژی تولید مثل دارند می توانند در مراکزی که در رابطه با تولید مثل فعالیت می کنند نظارت داشته باشند. یا در مراکز ناباروری زیر نظرعلوم پزشکی هر استان مشغول به کار شوند برخی از این مراکز مانند :

  • مرکز ناباروری نوین
  • بیمارستان رضوی
  • درمان ناباروری بیمارستان مادر
  • درمان ناباروری بیمارستان گاندی
  • و …

سوالات متداول داوطلبان

 

برای ثبت نام در آزمون ارشد وزارت بهداشت باید به سایت سازمان سنجش پزشکی کشور به آدرس sanjeshp.ir مراجعه کنید.

در دفترچه آزمون وزارت بهداشت که لینک ان در مقاله آمده است اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار می گیرد.

بله - شما می توانید در آزمون سراسری شرکت کنید و براساس نتایج کنکورتان این رشته ها را در دانشگاه دولتی یا غیرانتفاعی و آزاد قبول شوید.